
YOU
ARE AT: Home » Syrian
Civil War » The
Intercept’s Various Suspicious Editorial Decisions can be Blamed on
their Billio
Agenda.

 0The
Intercept’s Various Suspicious
Editorial Decisions can be
Blamed on
their Billionaire Owner’s Political Agenda.

View image on Twitter

https://leakofnations.com/
https://leakofnations.com/category/syrian-civil-war/
https://leakofnations.com/the-intercepts-various-suspicious-editorial-decisions-can-be-blamed-on-their-billionaire-owners-political-agenda-pierre-omidyar-free-syrian-army-theintercept-first-look-media-edward-snowden-files/#respond
https://leakofnations.com/wp-content/uploads/2017/12/greenwald_omidyar.jpg
https://twitter.com/MarkAmesExiled/status/732984534074019842/photo/1
https://twitter.com/MarkAmesExiled/status/732984534074019842/photo/1
https://twitter.com/MarkAmesExiled/status/732984534074019842/photo/1
https://support.twitter.com/articles/20175256


Hillary's largest corporate speaking
fee—
$315000 for 20 minutes—paid by Intercept
publisher Omidyar's company, eBay
9:21
AM - May 18, 2016


 4
 
 
 23
 
 
 22

Mark
Ames
@MarkAmesExiled

If there's a single media watchdog
left not
groveling to Omidyar—find out why
Intercept
killed #panamapapers scoop twitter.com/Ken
Silverstein…
5:10
AM - Apr 4, 2016


 2
 
 
 29
 
 
 12

Mark
Ames
@MarkAmesExiled

https://twitter.com/MarkAmesExiled/status/732984534074019842
https://twitter.com/intent/tweet?in_reply_to=732984534074019842
https://twitter.com/intent/retweet?tweet_id=732984534074019842
https://twitter.com/intent/like?tweet_id=732984534074019842
https://twitter.com/MarkAmesExiled/status/732984534074019842/photo/1
https://twitter.com/MarkAmesExiled/status/732984534074019842/photo/1
https://twitter.com/MarkAmesExiled
https://twitter.com/MarkAmesExiled/status/732984534074019842
https://twitter.com/MarkAmesExiled/status/732984534074019842/photo/1
https://twitter.com/hashtag/panamapapers?src=hash
https://t.co/9pWMAyYBT3
https://twitter.com/MarkAmesExiled/status/716976243766398980
https://twitter.com/intent/tweet?in_reply_to=716976243766398980
https://twitter.com/intent/retweet?tweet_id=716976243766398980
https://twitter.com/intent/like?tweet_id=716976243766398980
https://twitter.com/MarkAmesExiled
https://support.twitter.com/articles/20175256
https://twitter.com/MarkAmesExiled/status/716976243766398980


The
Intercept Withheld NSA Doc That May
Have Altered Course
Of Syrian War

If
this document had been published sooner,
it could have
dramatically changed the
course of the war by exposing the
true face
of the “moderate rebels” — and potentially
saved
tens of thousands of lives. That didn’t happen, and no
reason has been given by the Intercept for its delay.

On
Tuesday, the Intercept
published a hitherto
unknown document

from the trove of National Security
Administration (NSA) documents

leaked by Edward Snowden
over three years ago. The document was

notable as it shed
light on the early days of the Syrian conflict and the
fact

that, for the past six years, so-called
“revolutionary” groups aimed at

toppling Syrian President
Bashar al-Assad have largely acted as proxies for

foreign
governments pushing regime change.

The
document explicitly reveals that an attack led by the Free
Syrian Army

(FSA), which was intended to mark the
anniversary of the 2011 “uprising”

that sparked the Syrian
conflict, was directed by a Saudi prince. The

document
proves, in essence, that the armed opposition in Syria –
from

the earlier years of the conflict – was under the
direct command of foreign

governments pushing for regime
change.

http://www.mintpressnews.com/intercept-withheld-nsa-doc-that-may-have-altered-course-of-syria-war/233757/
https://theintercept.com/2017/10/24/syria-rebels-nsa-saudi-prince-assad/


An
NSA graphic released by The Intercept outlines Saudi
involvement in organizing and supplying Syrian opposition
forces for attacks on Syria’s civilian infrastructure.

According
to the document, Saudi Prince Salman bin Sultan had
ordered

the FSA to “light up Damascus” and “flatten” the
city’s civilian airport. The

Saudis had also “sent 120
tons of explosives/weapons to opposition

forces” for the
operation. The Saudis, as the document notes, were “very

pleased” with the outcome, which
claimed at least 60 lives.

The
implications of the NSA document are significant. It
offers the clearest

proof, in the form of official U.S.
government documents, detailing the

direct relationship
between the armed Syrian opposition and foreign

governments, and exposing the fact that this relationship
existed much

earlier than the mainstream narrative on the
conflict had previously

suggested.

However,
the Intercept article regarding the document is unusual
for

several reasons. First, the report inaccurately
claims that the attack

launched at
the Saudis’ behest did not result in any confirmed
casualties.

Second, it states that the 2011 uprising in
Syria was an organic, “peaceful”

http://alwatannews.net/article/42963/%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A3%D9%8A/%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%8A%D8%B4-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B1-%D9%8A%D9%87%D8%A7%D8%AC%D9%85-%D9%82%D8%B5%D8%B1-%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B7%D8%A7%D8%B1
http://alwatannews.net/article/42963/%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A3%D9%8A/%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%8A%D8%B4-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B1-%D9%8A%D9%87%D8%A7%D8%AC%D9%85-%D9%82%D8%B5%D8%B1-%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B7%D8%A7%D8%B1


movement that led the
Syrian government to wage “an open war against

their own
people” — a narrative that has since been
debunked.

Yet,
the largest oversight of all is the article’s failure to
mention the U.S.’

role in
funding the Free Syrian Army, as
well as the CIA’s well-documented

role in training the FSA and
pumping tons of weapons into Syria in order

to foment and
exacerbate the conflict in its early days. In light of the
NSA

document’s revelation that the U.S. had been given
advance notice of the

planned FSA attack – on a civilian
target, no less – Washington’s decision to

let it proceed
clearly suggests that the U.S. was involved in and well
aware

of the Saudi directives to the FSA. However, the
Intercept piece chooses

not to mention this crucial
context.

https://sarahabed.com/2017/02/08/war-in-syria-staged-uprising-not-a-revolution/
http://www.ibtimes.com/us-funds-trains-arms-moderate-opposition-syria-who-are-rebels-1685180
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2012/al-monitor/us-authorizes-financial-support.html
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/cia-begins-weapons-delivery-to-syrian-rebels/2013/09/11/9fcf2ed8-1b0c-11e3-a628-7e6dde8f889d_story.html


Intercept’s
three-plus year delay in releasing
document

Perhaps
even more troubling

than the article’s failure to

mention
the CIA’s well-

documented role in backing the

Free Syrian
Army, now exposed

as a proxy force following

orders from
the Saudi royal family, is the fact that the Intercept had
access

to this document for nearly three-and-a-half years
– deciding to publish

only now that the Syrian conflict is
effectively over and those pushing for

regime change have
lost. If this document had been published sooner, it

could
have dramatically changed the course of the war by
exposing the

true face of the “moderate rebels” — and
potentially saved tens of

thousands of lives.

That
didn’t happen, however, and no reason has been given by
the

publication for its notable delay. The Intercept has
exclusive publishing

rights and an exclusive hold on the
content of the Snowden leaks, of which

this newly released
document is a part. Indeed, the Intercept was

founded after the Snowden leaks
were made public and its first hires were

Glenn Greenwald
and Lauren Poitras, the only journalists possessing the

full Snowden cache. Those documents now belong to the
Intercept’s

founder — billionaire eBay founder,  —
and his for-profit media company,

First Look Media.

Examining
Omidyar’s connections to the U.S. political establishment
offers

a plausible reason for the Intercept’s delay in
publishing documents so

crucial to understanding the
situation in Syria. Omidyar was a
frequent

guest of the Obama White
House from 2009 to 2013, garnering more face-

to-face
visits with Obama during his two terms than did Google’s
Eric

Schmidt, Facebook’s Mark Zuckerberg, New York Times
owner Arthur

http://www.mintpressnews.com/intercepts-source-burning-problem/228652/
https://pando.com/2014/03/23/revealed-visitor-logs-show-full-extent-of-pierre-and-pamela-omidyars-cozy-white-house-ties/


Sulzberger and even fellow tech billionaire
turned major media owner, Jeff

Bezos.

Omidyar
also directly
co-invested with the U.S. State
Department, via

USAID and the National Endowment for
Democracy (NED), in opposition

groups that played a key
role in overthrowing Ukraine’s democratically

elected
government in 2014 – a U.S.-brokered regime-change
operation

that shares some notable similarities with the
Syrian conflict. His

investments with USAID have
continued since the Intercept’s
founding,

helping fund the NGO’s more recent overseas
programs aimed at

“advancing U.S. national security
interests” abroad.

Also
worth noting is the fact that PayPal, of which Omidyar is
a major

owner, has allegedly
been implicated in several of the
still-withheld NSA

documents for its business relationship
with the NSA and its role in the

agency’s mass spying
program. In addition, former Intercept writers have

assertedthat Omidyar was “shockingly disinterested
in the actual

journalism” of the paper, suggesting that
the Intercept was created

explicitly to delay the release
of damaging documents from the Snowden

cache until deemed
acceptable to the U.S. political establishment and

others
who stood to lose face were the entire cache to have been
made

public.

Indeed,
another interesting coincidence supporting this thesis is
the fact

that the Intercept published this latest piece
only after the U.S. State

Department itself began to
report more honestly on the nature of these

so-called
“rebels.” A day before the Intercept’s story on Syrian
“rebels” and

the Saudis, the U.S. State Department – for
the first time – admitted

that “moderate” rebels in Syria
had previously used chemical weapons, a

charge it had
categorically denied for years in
order to facilitatelaying the

blame for any and all
chemical weapons attacks in Syria on the Syrian

government.

http://pando.com/2014/02/28/pierre-omidyar-co-funded-ukraine-revolution-groups-with-us-government-documents-show/
https://pando.com/2014/03/23/revealed-visitor-logs-show-full-extent-of-pierre-and-pamela-omidyars-cozy-white-house-ties/
https://www.newsbud.com/2013/12/11/bfp-breaking-news-omidyars-paypal-corporation-said-to-be-implicated-in-withheld-nsa-documents/
http://www.politico.com/magazine/story/2015/02/ken-silverstein-the-intercept-115586_full.html
http://theduran.com/us-state-department-slips-up-and-admits-that-moderate-rebels-in-syria-use-chemical-weapons-video/
http://www.mintpressnews.com/u-s-led-coalition-already-using-idlib-chemical-attack-as-pretext-for-war-in-syria/226593/


In
other words, the Intercept released the document, which
effectively

destroys Washington’s “moderate rebels”
narrative with its own internal

documents, only after the
U.S. government itself began to unravel that

very same
narrative.



Founder’s
connections shape Intercept’s
journalism

Omidyar’s
connection to U.S. regime-change efforts abroad may also

explain why the Intercept – until now, that is – has
consistently given voice

to journalists who have echoed
the U.S. establishment regarding the

Syrian conflict.

For
instance, Murtaza Hussain – the author of this latest
Intercept piece –

has written numerous
stories downplaying the terrorist
and Wahhabist

elements of the Syrian “rebels.” In the last
two years, Hussain has written

pieces portraying known
Al-Qaeda propagandists, such as Bilal
Abdul

Kareem, and Al-Qaeda-linked
organizations, such as the White
Helmets, in

an overwhelmingly positive light,
failing to mention in both cases the

significant evidence
tying these entities to known terrorist groups.

In another
piece, published last August, Hussain gave voice to
al-Nusra

Front leadership in a lengthy interview that
largely whitewashed the

group’s Wahhabist leanings and
links to terrorist acts in Syria.

Last
September, on Twitter, Hussain
asserted that Saudi Arabia’s
funding of

armed factions was not necessarily “good” but
that “there is little to

indicate they contribute to
terrorism.” That last statement has been

thoroughly debunked for years, but
most recently by Hussain’s own piece

on the newly released
NSA document.

w image on Twitter View image on Twitter

Max
Blumenthal
@MaxBlumenthal

https://theintercept.com/2016/10/23/how-syrias-forgotten-revolutionaries-rose-up-to-kill-this-fear/
http://www.mintpressnews.com/al-qaeda-propagandist-employed-cnn-syria-documentary/229629/
https://theintercept.com/2016/06/30/american-journalist-in-rebel-held-syria-reports-barely-dodging-a-missile-strike/
http://www.mintpressnews.com/investigation-white-helmets-committing-acts-terror-across-syria/231597/
https://theintercept.com/2016/10/01/syrias-white-helmets-risk-everything-to-save-the-victims-of-airstrikes/
https://theintercept.com/2016/08/23/militant-leader-talks-about-break-with-al-qaeda-and-possible-syrian-rebel-merger/
https://twitter.com/MaxBlumenthal/status/923028049909682176
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/wikileaks/8182847/Wikileaks-Saudis-chief-funders-of-al-Qaeda.html
https://twitter.com/MaxBlumenthal/status/922951983279075328/photo/1
https://twitter.com/MaxBlumenthal/status/922951983279075328/photo/1
https://twitter.com/MaxBlumenthal
https://twitter.com/MaxBlumenthal/status/922951983279075328
https://twitter.com/MaxBlumenthal/status/922951983279075328/photo/1
https://support.twitter.com/articles/20175256


Hussain
is by no means the only Intercept writer who has taken
such a

pro-opposition stance regarding Syria. A recent
Intercept piece on Syria,

published in September, committed glaring factual errors
on basic facts

about the war, while also mistranslating a
speech given by Assad so as to

link him to American white
nationalists. In addition, the paper recently

hired Maryam Saleh, a journalist
who has called Shia Muslims “dogs” and

has taken
to Twitter in recent months to
downplay the role of the U.S.

coalition in airstrikes in
Syria. She also has ties to the U.S.-

financedpropaganda
groupKafranbel Media Center, which has close

relations with the terrorist group Ahrar al-Sham.

It’s impressive how quickly aspiring
pundits
like @MazMHussainaligned
with the national
security state’s narrative
on RT and Russia.
2:24
PM - Oct 24, 2017


 31
 
 
 100
 
 
 226

🤔 pic.twitter.com/Frwt0oev3B
7:26
PM - Oct 24, 2017


 8
 
 
 55
 
 
 105

24 OctMax
Blumenthal @MaxBlumenthal

It’s impressive how quickly aspiring
pundits
like @MazMHussainaligned
with the national
security state’s narrative
on RT and
Russia. pic.twitter.com/ZjhZ8Btjwq

Max
Blumenthal
@MaxBlumenthal

View image on Twitter View image on Twitter

https://theintercept.com/2017/09/08/syria-why-white-nationalists-love-bashar-al-assad-charlottesville/
https://theintercept.com/2017/09/21/shaun-king-intercept-vanessa-gezari-maryam-saleh-aida-chavez-kate-aronoff-rachel-m-cohen/
https://twitter.com/MaryamSaleh_/status/914171239132000258
http://www.nytimes.com/2014/12/07/magazine/radio-free-syria.html
https://yallalabarra.wordpress.com/2015/10/05/kafranbel-media-center-a-propaganda-banner-assembly-line-that-targets-the-naive-2/
https://twitter.com/MazMHussain
https://twitter.com/MaxBlumenthal/status/922951983279075328
https://twitter.com/intent/tweet?in_reply_to=922951983279075328
https://twitter.com/intent/retweet?tweet_id=922951983279075328
https://twitter.com/intent/like?tweet_id=922951983279075328
https://t.co/Frwt0oev3B
https://twitter.com/MaxBlumenthal/status/923028049909682176
https://twitter.com/intent/tweet?in_reply_to=923028049909682176
https://twitter.com/intent/retweet?tweet_id=923028049909682176
https://twitter.com/intent/like?tweet_id=923028049909682176
https://twitter.com/MaxBlumenthal/status/922951983279075328
https://twitter.com/MaxBlumenthal
https://twitter.com/MazMHussain
https://t.co/ZjhZ8Btjwq
https://twitter.com/MaxBlumenthal
https://twitter.com/MaxBlumenthal/status/923028049909682176/photo/1
https://twitter.com/MaxBlumenthal/status/923028049909682176/photo/1
https://support.twitter.com/articles/20175256
https://twitter.com/MaxBlumenthal/status/923028049909682176


For
a paper ostensibly dedicated to “fearless, adversarial”
journalism, it is

strange that the Intercept gives voice
to journalists who echo the U.S.

position regarding the
Syrian war while rarely publishing the work of

journalists who
have challenged prevailing Western
narratives on that war

— journalists who, as the Intercept
itself recently revealed, have been right

all along
regarding the myth of the Syrian “moderate rebel.” Yet,
given

Omidyar’s political connections and the paper’s
handling of the Snowden

cache, this unfortunate decision
is unsurprising.

Whitney
Webb

Whitney
Webb is a staff writer for MintPress News who has

written
for several news organizations in both English and

Spanish; her stories have been featured on ZeroHedge, the

Anti-Media, and 21st Century Wire among others. She
currently lives in

Southern Chile.

Leak
of Nations | Pierre Omidyar | The Intercept

 

http://www.mintpressnews.com/author/vanessa-beeley/

